تعمیر و سرویس VRF – VRV در تمام نقاط ایران

آنچه در اين مقاله مي خوانيد

تعمیر و سرویس VRF – VRV یکی از بزرگ ترین شرکت های مادر مناطق جنوب کشور

رفع ارور وی آر افارور 76 وی آر اف هایر

پس از مراجعه تیم تخصصی قلب شهر به محل پروژه و بررسی کامل دستگاه VRF مشخص گردید که:

  1. یونیت های داخلی و خارجی همدیگر را شناسایی نمی کنند.
  2. دستگاه ارور های پرشر میداد.
  3. میزان ظرفیت ها (HP) تغییر کرده بود
  4. تعداد دستگاه ها بر اساس وضع موجود تعریف نشده بود

مجددا تمامی برنامه ها برای سیستم تعریف شد و یونیت های داخلی و خارجی تنظیم گردید.

در تعریف یونیت های داخلی و خارجی، بایستی ظرفیت دستگاه ها و میزان ظرفیت مورد نیاز برای آنها تعریف شود

که در شرایط آب و هوایی آن منطقه، ظرفیت سرمایشی سیستم بر اساس بار برودتی مورد نیاز تنظیم شود.

وی آر اف - وی آر وی - هایر

 

آشنایی با دستگاه VRF یا VRV

سیستم وی آر اف (جریان مبرد متغیر) – (VRF (Variable Refrigerant Flow یا (VRV (Variable Refrigerant volume را می توان نسل جدید سیستم های تهویه مطبوع عنوان کرد.

  • فصل۱:

سیستم VRF اولین بار توسط شرکت ژاپنی دایکین Daikin در سال ۱۹۸۲ ابداع گردید.

نسل قبلی این سیستم‌ در حقیقت همان دستگاه های MPS (Multi Power System) بودند.

سیستم های MPS معروف به Multi split مولتی اسپلیت هستن که با یک یونیت خارجی قادر به تغذیه چندین پنل داخلی هستند (حداکثر ۸ پنل)

MPS ها تا ظرفیت حدودا ۱۰۰,۰۰۰ بی تی یو ( ۸ تا ۱۰ تن تبرید) تولید شده اند و قابلیت اتصال به یونیت های مختلف داخلی اعم از دیواری، داکتی و کاستی رو دارند.

در دو نوع تک فاز و سه فاز تولید می شوند، اما بعلت محدودیت های زیاد لوله کشی در طول و ارتفاع خیلی مورد استقبال واقع نشدند و سیستم VRF یا VRV راهی بازار شد.

برند های مختلفی را در زیر مشاهده می کنید که تولید سیستم وی آر اف یا وی آر وی را در دستور کار خود دارند:

  1.  OGENERAL: VRF~ Vrf
  2. Daikin: VRV~ Vrv
  3. LG: VRF~ Multi-V
  4. Samsung: VRV~ DVM
  5. Midea: VRV~ MDV
  6. Haier: VRF~ MRV
  7. Gree: VRF~ GMV
  • فصل۲:

از ویژگی‌های این سیستم‌ که باعث شده جذابیت بیشتری در بین مصرف کنندگان پیدا کند، به شرح زیر می باشد:

  1. استفاده از کمپرسور اینورتر که باعث کاهش مصرف انرژی (برق) بخصوص در بارهای جزیی می‌شود.
  2. استفاده مجزا از یونیت های داخلی بر اساس دماهای مورد نیاز در کاربری های مختلف و اتصال به یک یونیت خارجی.
  3. استفاده از حداکثر ۶۴ یونیت داخلی با اتصال به یک یونیت خارجی به صورت لوله کشی انشعابی دو لوله یا سه لوله یا ۴ لوله
  4. کاربردهای مختلف مسکونی، تجاری و صنعتی بر اساس نوع طراحی.
  5. عدم استفاده از سیال آب جهت انتقال حرارت ما بین یونیت های داخلی و خارجی و خطرات نشتی آب.
  6. امکان انتخاب یونیت خارجی تا ظرفیت Btu/hr ۸۰۰,۰۰۰ بی تی یو در ساعت بر اساس نوع شرکت سازنده
  7. لوله کشی سیستم تا ۱۰۰۰ مترطول و ارتفاع ۱۱۰ متر، مناسب برای ساختمان های بلندمرتبه.
  8. امکان استفاده از کنترلرهای مرکزی جهت کنترل از یک مکان
  9. قابلیت ارائه تفکیک مصرف برق سه فاز به ازای هر یونیت داخلی که مناسب برای فضاهای تجاری و مسکونی مشترک می‌باشد.
  10. امکان اتصال دستگاه هواساز (Air Handling Unit) به یونیت های  خارجی بعنوان ACU و بهره گیری از کویل DX جهت سرمایش و گرمایش به خصوص مناطق گرمسیر حاره ای.
  11. قابلیت تفکیک دمای یونیت های داخلی بر اساس استفاده از سیستم سرمایش و گرمایش در آن حاضر و اتصال به یک یونیت خارجی مشترک.

مروری ساده روی سیکل تبرید تراکمی:

نمودار فشار آنتالپی سیکل تبرید

سبز = کمپرسور
قرمز = کندانسور
زرد = شیر انبساط
آبی = اواپراتور

  • ۱ – ۲ – فشرده سازی چند تروپیک به فشار متراکم
  • ۱ – ’۲ – برای مقایسه فشرده سازی ایزنتروپیک
  • ۲ – ’’۲ – خنک کننده ایزوباریک، گرم کردن بخار فوق گرم
  • ’’۲ – ’۳ – تراکم ایزوباریک
  • ’۳ – ۳ – خنک کننده ایزوباریک، فوق خنک سازی مایع (مادون سرد) – سابکول
  • ۳ – ۴ – خط اکسپنشن – لوله موئین- کاهش فشار و افزایش حجم و خط مایع
  • ۴ – ’۱ – تبخیر ایزوباریک
  • ’۱ – ۱ – گرمایش ایزوباریک، خط سوپرهیت

مرحله ۱به ۲:

تراکم گاز مبرد در کمپرسور – گاز مبرد کم دما وارد کمپرسور شده و عمل تراکم جهت افزایش فشار و دما در این مرحله صورت می پذیرد.

در دیاگرام PH مسیر حرکت مبرد در ناحیه بخار بوده و با عبور از خطوط دمایی به سمت بالا، فشار و دما با همدیگر افزایش می‌یابد.

 مرحله ۲ به ۳ :

 در دیاگرام PH پس از ورود مبرد در فشار ثابت به کندانسور و عبور آن از مرز اشباع، اولین قطره مایع مشاهده گردیده و رفته رفته کل مبرد در ناحیه اشباع تبدیل به مایع می‌شود.

این خط نمودار نمایشگر کندانسور می باشد که فشار ثابت و دما در حال تغییر می باشد.

 مرحله ۳ به ۴ :

در این قسمت مبرد در ناحیه مایع وارد شیر انبساط گردیده و با افت فشار لازم دمای خود را جهت جذب گرمای محیط از دست می‌دهد.

 مرحله ۴ به ۱ :

در اواپراتور یا تبخیر کننده، مبرد مایع وارد شده و با انتقال حرارت موثر فن، گرمای محیط سبب تبخیر مبرد و تبدیل آن به گاز شده و در خروجی اواپراتور، مبرد وارد ناحیه بخار می‌شود.

  • فصل۳:

آشنایی با اجزا سیستم VRF یا VRV:

  • کمپرسور اینورتر:

کمپرسوری که با کنترل میزان فرکانس ورودی از برد اینورتر یا IPM به سرعت دلخواه مغز اصلی سیستم یا همان Main PCB رسیده تا میزان برودت لازم تامین شود.

در اکثر برندها تا نسل ۳ کمپرسور ها از ترکیب اینورتر و دور ثابت تشکیل شدند و در این حالت بطور خلاصه ابتدا اینورتر وارد مدار شده و در صورت عدم تامین برودت لازم، کمپرسور دور ثابت وارد مدار می شود.

کمپروسر اسکرال اینورتر

  • کمپرسور دور ثابت:

مانند کمپرسور های مرسوم در صنعت بصورت دور ثابت بوده و جهت تکمیل ظرفیت کارکرد، وارد مدار می‌شود.

هردو نوع کمپرسور از نوع اسکرال می‌باشد و تفاوت آنها فقط در ساختار داخلی آن جهت کنترل سرعت می‌باشد.

در نسل ۴ در ظرفیتهای کمتر از Btu/hr۱۸۰,۰۰۰ بی تی یو بر ساعت، فقط یک کمپرسور اینورتر استفاده شده و در ظرفیت بیشتر از Btu/hr۱۸۰,۰۰۰ بی تی یو بر ساعت از دو کمپرسور بصورت موازی استفاده می‌شود.

کمپرسور اسکرال کوپلند تایلند

  • شیر Hot gas by pass:

وظیفه این شیر، حفظ بالانس خط HP و LP می‌باشد و در صورتیکه LP از حد مجاز پایین تر قرار گیرد، این شیر از خط HP گاز داغ را به خط LP بای پس می نماید.

HP- high pressure

LP- low pressure

شیر Hot gas by pass

شیر Hot gas by pass – دانفوس

  • جدا کننده روغن (oil separator):

وسیله ای که بعد از کمپرسور در سیکل قرار داره و درون آن از جنس Cyclone هست.

با حرکت گریز از مرکز روغن در پیرامون محفظه و جمع شدن در کف آن، مبرد با حدود ۱ درصد اختلاط روغن، به سمت کندانسور حرکت می کند و روغن اضافه جهت روانکاری، به کمپرسور بر می گردد.

جداکننده روغن در سیکل تبرید

 جهت روانکاری صحیح در نسل ۲ و ۳ دستگاه ها، هر ۸ ساعت یک بار رخ می‌داد.

اما در نسل۴ با وجود سنسور oil level control، به صورت مرتب دمای discharge هر کمپرسور با دمای روغن خودش تفریق می شود

و Main PCB از حاصل اختلاف دمای مذکور به میزان سطح روغن با توجه به داده قبلی کارخانه پی برده و عمل روانکاری را با شیر برگشتی روغن انجام میده.

  • شیر انبساط الکترونیکی (EEV)

که مخفف electronic expansion valve هست در دو قسمت کاربرد داره:

  1. یونیت خارجی با نام Main EEV که ذر حالت سرمایش fully open کاملا باز است چون کل مبرد باید با سرعت به سمت پنل های داخلی حرکت کند و عمل انبساط اصلی در پنل های داخلی به صورت مستقل انجام شود.
  2. یونیت داخلی با نام Indoor EEV، که در هر یونیت داخلی و خارجی واقع شده و عمل انبساط در حالت سرمایش رو بر عهده دارد.

EEV شیر انبساط الکترونیکی

میزان باز یا بسته شدن این شیرها توسط پالس های الکترونیکی از طریق بورد اصلی دستگاه یا همان Main PCB بسته به نیاز سرمایش و یا گرمایش باز یا بسته می‌ شود.

در حالت بسته تمام EEV ها دارای ۴۰ پالس هستند که علت آن به جهت عبور ازت در تست سیستم و یا وکیوم کردن در حین راه اندازی، جهت برقراری ارتباط خط رفت و برگشت می باشد

  • مبدل سابکولینگ:

یک مبدل حرارتی در یونیت خارجی است، که با گرفتن مایع سرد از خط کم فشار LP، دمای مبرد مایع را که از کندانسور خارج شده است (در حالت سرمایش)، بیشتر می‌کند.

و همچنین حجم مبرد را افزایش می دهد که هدف اصلی آن، جبران افت حاصل از طول زیاد لوله کشی سیستم VRF است.

مبدل حرارتی سابکولینگ

با سابکول بیشتر، در قسمت مایع منحنی PH پیشروی می‌کنیم و دمای پایین تری را بدست می آوریم که دارای دو حسن اساسی می باشد:

  1. افزایش اثر سرمایش با توجه به طولانی تر شدن خط فوقانی متناظر با LP که باعث نیاز به انجام کار کمتر و در نتیجه افزایش COP می‌شود.
  2. با توجه به پیشروی بیشتر در ناحیه مایع، درصد مایع بیشتری به اواپراتور راه می‌یابد که خود باعث جذب گرمای بیشتر از محیط می‌شود.

نمودار سیکل تبرید با سابکولر

  • آکومولاتور:

وظیفه آکومولاتور، جداسازی مایع از گاز بوده.

مایع در پایین جمع می شود و گاز از بالا به سمت ساکشن کمپرسور حرکت می کند.

SUCTION LINE ACCUMULATOR آکومولاتور

در نسل ۴ به قسمت پایین آکومولاتور مخزن Receiver اضافه شده که میزان مایع بیش از اندازه سیکل رو به درون خود می برد

و در زمان لازم با یک شیر external مبرد مایع مورد نیاز رو به آکومولاتور هدایت می‌کند.

  • High pressure switch

 یک شیر اطمینان در زمان بالا رفتن فشار گاز در نسل ۴ می باشد. وقتی که میزان فشار از ۳۲۰۰ کیلوپاسکال بیشتر شود، این سوئیچ گاز داغ را به خط کم فشار بای پس می‌کند.

در صورتیکه به هر دلیلی فشار کم نشود و تا ۴۱۰۰ کبلوپاسکال افزایش پیدا کند، دستگاه ارور داده و shut down خواهد شد تا عیب مکانیکی یا الکترونیکی برطرف شود.

های پرشر سیکل تبرید

تعمیر انواع دستگاه های VRF ، MRV، مینی چیلر و چیلر در سرتاسر نقاط ایران و شهر های جنوبی کشور و جزیره های کیش و قشم توسط تیم فنی قلب شهر

با ما تماس بگیرید:

۰۹۱۲۰۰۶۵۸۵۲

اشتراك گذاري

Facebook
Twitter
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
خانه
0 مورد سبد خرید
حساب من